Apotheek

Het gezondheidscentrum werkt nauw samen met de apotheek. Die is in een apart gebouw bij het centrum gevestigd. In de apotheek kunt u op werkdagen tussen 8.00-18.00 uur terecht met het recept voor uw medicijnen (voorgeschreven door uw arts), maar ook met allerlei vragen over geneesmiddelen.

U kunt de apotheek bereiken door:

Buiten openingstijden kunt u terecht bij de spoedzorgapotheek in de centrale hal van ziekenhuis Bethesda, telefoonnummer 0528-286411.

Wat gebeurt er met het recept?

Als het recept bij de apotheek binnen is wordt het eerst gecontroleerd en dan verwerkt in de computer. Met behulp van de computer wordt gekeken of de dosering juist is, of er geen wisselwerking bestaat met andere medicijnen die u gebruikt en of u, voor zover bekend, overgevoelig bent voor de geneesmiddelen. Als het nodig is stelt de apotheker of de assistent u aanvullende vragen. Eventueel overlegt de apotheker met de arts die u de medicijnen heeft voorgeschreven. Als het recept verwerkt is in de computer gaat de ‘vuller’ aan het werk. Zij pakt het goede middel in de juiste hoeveelheid en sterkte. Als de medicijnen aan u worden overhandigd wordt nogmaals gecontroleerd of alles klopt. Ook krijgt u informatie over het geneesmiddel, zowel mondeling als via een informatiefolder .

Persoonsgegevens in de apotheek

In de apotheek wordt geregistreerd welke geneesmiddelen u gebruikt. Om het gebruik van de geneesmiddelen zo goed mogelijk te begeleiden is het belangrijk dat de apothekers een aantal zaken van u weten. Geef daarom altijd door of u

  • geneesmiddelen bij een apotheek buiten Hoogeveen hebt gehaald,
  • overgevoelig bent voor bepaalde stoffen,
  • een chronische ziekte heeft,
  • zwanger wilt worden,
  • borstvoeding geeft.

Als de medewerkers van de apotheek naar aanleiding van uw recept vragen hebben nemen zij contact op met de zorgverlener die het geneesmiddel heeft voorgeschreven of met u zelf.

Als uit wetenschappelijk onderzoek nieuwe informatie bekend wordt over een medicijn, wordt er in de apotheek gekeken wie deze middelen gebruiken. Als het nodig is neemt een van de medewerkers contact op met de arts. De arts kijkt dan samen met u of de behandeling aangepast moet worden.

Uw persoonsgegevens worden gebruikt om de kosten te declareren bij uw zorgverzekeraar. Die heeft geen toegang tot (andere) medische gegevens. Als u een andere apotheek bezoekt, bijvoorbeeld tijdens diensten, is het belangrijk dat de medewerkers daar weten welke geneesmiddelen u gebruikt. Daarom mogen en kunnen deze medewerkers de gegevens die nodig zijn opvragen via de computer.

Uw gegevens worden ook uitgewisseld tussen huisarts/specialist en de apothekers. Dit is om uw medicijngebruik goed te kunnen bewaken. Ten slot kan de apotheek medewerking verlenen aan wetenschappelijk onderzoek door gegevens geanonimiseerd te versturen. Als er niet-anonieme gegevens nodig zijn, moet de apotheker uw toestemming hebben!

Als u bezwaar hebt tegen het vastleggen van uw gegevens in het computersysteem of het gebruik ervan voor onderzoek, geef dat dan even door in de apotheek.

Terug